Accommodatiebeleid Dodewaard

dorpshuisvrijdag 18 maart 2016 12:33

ChristenUnie kiest voor “snelheid” in het onderzoek naar de clustering van accommodaties in Dodewaard. Er moet snel wat gebeuren; de nood is hoog in Dodewaard….

Al in december 2014 werd er gesproken over het clusteren van accommodaties in de verschillende kernen van onze gemeente. Dodewaard zou daarbij het eerste dorp zijn waar dit uitgewerkt zou worden. Pas deze week heeft de gemeenteraad besloten tot het uitwerken van een nieuw plan waarbij de verschillende maatschappelijke functies in het dorp worden geclusterd op één of twee locaties.

Dodewaard kent veel maatschappelijke accommodaties die versnipperd in het dorp hun plek hebben. Bovendien zijn er verschillende problemen die opgelost moeten worden: Het Dorpshuis heeft een jaarlijks exploitatietekort. Hier dreigen aan het einde van het jaar de verenigingen hun plek te verliezen. De bibliotheek is te groot gehuisvest en moet een kleinere locatie vinden. De school “de Bellefleur” is aan vernieuwing toe en de sporthal is te veel dagdelen onbezet. Kortom; reden om niet meer te wachten en nu te zorgen voor een goed en uitvoerbaar plan.

In de aanloop naar deze vergadering heeft de gemeenteraad kennis kunnen nemen van de mening van de inwoners van Dodewaard. De meeste betrokken verenigingen, de scholen en het dorpshuisbestuur zijn allemaal bereid om samen met de gemeente een uitvoerbaar en realistisch plan te maken. Dat is mooi !!

Tijdens de Gemeenteraad van gisteravond waren de SGP en VVD voorstander voor het uitstellen van het besluit naar april omdat er nog veel vragen onbeantwoord waren. De overige fracties wilden, met een amendement op het voorstel van het college, twee scenario’s uitgewerkt hebben. Scenario 1: een multifunctioneel gebouw bij de sporthal met clustering van alle functies. Scenario 2: clustering van scholen, dorpshuis en bibliotheek op het terrein van “de Hien”. (in dit scenario wordt de sporthal niet meegenomen)

Na schoring bleek dat de fracties elkaar toch konden vinden in één unaniem voorstel: 1. Clustering van de beide scholen, dorpshuis en bibliotheek op het terrein van “de Hien”. 2. Oplossing van het exploitatietekort van de sporthal door verhuur aan ondernemers. 3. De vrijheid aan de planmakers om goede alternatieve voorstellen te doen.

De ChristenUnie heeft in het debat steeds aangedrongen op snelheid van besluitvorming. Vanwege de vele problematieken mag dit traject geen vertraging meer oplopen. Bovendien denken we dat het bovenstaande voorstel de meeste kans van slagen heeft.

Reacties op 'Accommodatiebeleid Dodewaard'