Harrie Drost vervolg

P1014498maandag 16 maart 2015 11:19

In de vorige bijdrage over de verkiezingen van het Waterschap heeft Harrie Drost veel vertelt over de bijdrage die het Waterschap levert aan onze gedecentraliseerde eenheidsstaat. Het Waterschap wordt natuurlijk ook bestuurd door een aantal bestuursleden. Wat doen zij zoal de hele dag en waar ligt hun focus? Hebben zij lange termijnplannen en welke uitdagingen staan ons in de toekomst te wachten? Harrie Drost zal kort en bondig zijn taak als bestuurslid aan u uitleggen.

Kun je iets vertellen over het bestuur van het waterschap?

Bij het waterschap Rivierenland werken meer dan 700 mensen. Het bestuur gaat niet precies vertellen wat al die mensen elke dag moeten doen, dat doet de interne organisatie zelf. Het bestuur stelt de doelen van het waterschap op en controleert ook of de organisatie zich hieraan houdt. Het algemeen bestuur stelt de begroting vast en daarmee ook de tarieven voor de inwoners. Het bestuur bestaat uit twee geledingen: het dagelijks bestuur (dijkgraaf en zes hoogheemraden) en een algemeen bestuur (30 leden) . Het dagelijks bestuur vergadert elke twee weken, het algemeen bestuur 6 keerper jaar. Je kunt dit een beetje vergelijken met het college van B&W en de raadsleden binnen een gemeente.

Maar wie kiezen wij nu dan op 18 maart?

Sinds 2008 kiezen inwoners 22 leden van het algemeen bestuur uit kandidaten die op een lijst staan (één van die lijsten is van de ChristenUnie). In het algemeen bestuur zitten verder door verschillende organisaties benoemde leden: 3 leden vanuit de kamer van koophandel, 4 vanuit de land- en tuinbouworganisaties en 1 vanuit de natuurterreinen. Met elkaar vormen zij de 30 leden van het dagelijks bestuur. Na de verkiezingen van 18 maart 2015 worden besprekingen gestart om een  coalitie te vormen uit een aantal van die partijen en die vormen samen dan het dagelijks bestuur.

Waarom zou u stemmen?

Er moeten keuzes gemaakt worden waarmee veel geld is gemoeid. Dat doet het waterschapsbestuur die uit vertegenwoordigers van politieke partijen bestaat. Deze partijen maken verschillende keuzes. De ene partij kiest voor meer natuur, de andere voor het agrarische belang. De ene partij richt zich meer op stedelijke ontwikkeling, de andere heeft vooral aandacht voor innovaties. Door te stemmen heeft u invloed op de keuzes die de bestuursleden de komende vier jaar maken. Zo bepaalt u mee waaraan uw geld wordt besteed. Als vertegenwoordiger van de Christen Unie wil ik uw vertegenwoordiger zijn.

Waarom sta jij eigenlijk op de lijst?

Als christen wil ik dienstbaar zijn. Ik woon in Dodewaard en de veiligheid van ons gebied gaat mij ter harte. Ik geloof dat wij als christelijke partij constructief mee kunnen werken aan een veilig en leefbaar rivierengebied. Ik geloof in een rivierengebied waar mensen veilig naast elkaar kunnen wonen en leven, waar niet te veel en niet te weinig water is. Ik geloof ook in een waterschap dat betrouwbaar en transparant is voor iedereen en zijn kennis wil delen met anderen. Dit alles op een manier dat het de inwoners zo min mogelijk geld kost. God heeft ons de aarde gegeven om op te leven. In onze omgeving wil ik daar een goed rentmeester voor zijn

Reacties op 'Harrie Drost vervolg'