Belangrijke stappen op weg naar een vitaal Neder-Betuwe

Gezonde kantine.jpgdonderdag 04 juli 2019 14:01

De ChristenUnie Neder-Betuwe pleit al jaren voor een vitaal Neder-Betuwe. In ons verkiezingsprogramma van 2018 was dit zelfs één van onze speerpunten. Wij zijn dan ook blij met de uitkomsten van de raadsvergadering van 3 juli.

Waarom vinden wij vitaliteit als ChristenUnie belangrijk? Wij zijn van mening dat goed zorgen voor ons lichaam een vorm van respect is richting God onze Schepper. Hij heeft ons op een wonderlijke manier geschapen en we hebben dan ook de taak daar zuinig mee om te gaan. Een gezonde levensstijl is dan ook eerst en vooral een verantwoordelijkheid van mensen zelf, maar er ligt ook een taak voor de overheid.

Het college heeft bij het vaststellen van de sport- en beweegvisie de mogelijkheid om ambitie te tonen op dit vlak en hiermee een vervolg te geven aan het Nationaal Sport- en Preventieakkoord. We sluiten hiermee ook aan bij de JOGG-aanpak. In de sport- en beweegvisie wordt gesproken over een ‘Positieve sportcultuur’. Wij stelde voor om hier een ‘Positieve en gezonde sportcultuur’ van te maken, want zowel jong als oud verdient een positieve EN gezonde sportomgeving.

Sport gaat wat ons betreft niet hand in hand met roken, ongezonde voeding en overmatig alcoholgebruik. Het college moet hier de komende jaren echt werk van gaan maken samen met de verenigingen!

Daarnaast waren de doelstellingen voor het JOGG vrij ambitieloos. Wij hebben het college middels een motie opgeroepen om deze doelstellingen ambitieuzer te formuleren.

Mooi dat beide voorstellen unaniem werden aangenomen!

Reacties op 'Belangrijke stappen op weg naar een vitaal Neder-Betuwe'