Neder-Betuwe toont ambitie

Gemeentehuis-Opheusden-Exterieur-1-e1485270244190.jpgmaandag 11 november 2019 15:41

Op veel terreinen van het maatschappelijk leven is er onrust en onvrede vanwege landelijke (politieke) regels. Er zijn op grote schaal klimaatdemonstraties, boeren die demonstreren vanwege de stikstof problematiek en de wegenbouwers vanwege de PFAS regels. In het onderwijs en de zorg is er onvrede vanwege de werkgelegenheid of de bekostiging daarvan. Ook in onze gemeente leven deze onderwerpen onder inwoners en bedrijven. Onderwerpen waar ook de gemeentelijke overheid mee te maken heeft. Denk aan de woningbouwprojecten die op stapel staan en die te maken hebben met de stikstof problematiek.

De gemeente Neder Betuwe een mooie en ambitieuze begroting gepresenteerd. Een begroting met maatregelen en investeringen op diverse terreinen. Maar ook een begroting die rekening houdt met de nodige risico’s die op de gemeente afkomen. Helaas is het niet mogelijk om op alle terreinen ontwikkelingen te voorspellen en daarom is het goed dat de gemeente zich bewust is van de risico’s die er zijn. Kortom: een begroting met ambitie en oog voor de werkelijkheid.

De fractie van de ChristenUnie wil er zijn voor alle inwoners. De ChristenUnie is een Christelijke partij. God dienen is onze eerste opdracht. De Bijbel is daarbij onze leidraad. Hierin wordt ons de opdracht gegeven om op een goede manier zorg te dragen voor Zijn schepping: de mens én de aarde. Samen met het college wil de ChristenUnie werken aan een samenleving waarin we oog hebben voor elkaar en het beste doen voor onze inwoners. Met Gods hulp willen wij ons inzetten om de plannen voor het komende jaar te verwezenlijken

1. Wonen en leven in Neder-Betuwe

Onze gemeente is een groeigemeente. Er is nog steeds behoefte aan nieuwe woningen. De ChristenUnie is blij dat het komende jaar gebouwd kan gaan worden in de verschillende dorpen. Zo is bouwen in Dodewaard een lang gekoesterde wens. Het ziet er naar uit dat  komend jaar daadwerkelijk de schop in de grond kan.

De ChristenUnie ziet uit naar een duidelijk plan voor de verschillende dorpshuizen. De ontwikkelingen rond de herinrichting van de Eng in Dodewaard moet snel duidelijk gaan worden. Maar ook de inzet van middelen voor de andere dorpshuizen zoals in IJzendoorn en  in Ochten. Het is belangrijk dat ook de uitwerking van het integraal huisvestingsplan voor de scholen in Dodewaard en Kesteren zo snel mogelijk gereed komt. Met een evenredige verdeling van de verschillende basisscholen over de dorpen bevorderen we daarmee mogelijk ook de leefbaarheid in de dorpen.

2. Zorg voor elkaar

“Waardig ouder worden” is een manifest dat de ChristenUnie, de ouderenbond KBO-PCOB en Omroep Max hebben opgesteld in 2017. Gemeenten werden opgeroepen de speerpunten uit het manifest lokaal uit te werken, zoals het voorkomen van eenzaamheid, het stimuleren en ondersteunen van mantelzorg en investeren in goede ouderenzorg. Onze gemeente besteed aan een aantal onderdelen van dit manifest gelukkig ook aandacht. Wij zijn blij dat het thema “Eenzaamheid” op de agenda gaat komen. Een belangrijk onderwerp wat past binnen het manifest is dementie. Steeds meer mensen krijgen deze ziekte. De verwachting is dat in 2040 het aantal mensen met dementie is verdubbeld gezien de vergrijzing van de bevolking. Tot 500.000 mensen. De ChristenUnie wil dat Neder-Betuwe een dementievriendelijke gemeente wordt. Op deze manier kan er voor gezorgd worden dat deze problematiek op tijd wordt onderkent en er manieren worden gezocht om de zorg aan deze groep goed te regelen.

Mede door een motie van de ChristenUnie wordt er beleid ontwikkelt voor de waardering van vrijwilligers en mantelzorgers. De ChristenUnie is blij dat we dit al behandelen in de raadscyclus van december 2019.

3. Zorg voor de schepping

Het thema duurzaamheid krijgt met de uitwerking van de klimaatnota aandacht. Dat is hard nodig. Het beheren van de schepping is een Bijbelse opdracht van formaat. De sessies die gehouden worden om regionaal met een voorstel te komen zijn inspirerend maar ondertussen moeten we ook doorgaan met het handen en voeten geven aan het eigen beleid en zo te komen tot concrete maatregelen. Wat de ChristenUnie betreft zijn we hier concreet mee bezig en wachten we niet op regionale maatregelen.

4. Dienstverlening aan inwoners

De ChristenUnie is zeer tevreden met het voorstel om de dienstverlening aan de inwoners uit te breiden. Mede dankzij een amendement van de ChristenUnie zal de afdeling Burgerzaken in 2020 ook op maandagavond en vrijdagmiddag open zijn. Wij zien daarnaast dat er ook op digitaal vlak nog veel vooruitgang te boeken is. Het door ontwikkelen van de website is nodig om de inwoners ook digitaal goed op weg te kunnen helpen. Ook de communicatie via de Social-Media kanalen van de gemeente verdient een verbeterslag. Alles om de inwoners tijdig en juist te informeren.

5. Verkeer en vervoer in Neder-Betuwe

De ChristenUnie vindt dat het fietspad langs de Broekdijk gerealiseerd moet worden om mogelijke ongelukken met schoolgaande jeugd te voorkomen. Al een aantal jaren op rij is hier aandacht voor gevraagd. Het moet er in 2020 echt van gaan komen.

Onderzoek vindt er plaats naar de rondwegen in Opheusden en Ochten. Hiermee bereiken we dat de dorpen ontzien worden van vrachtverkeer. Het zal de verkeersveiligheid ten goede komen. De ChristenUnie hoopt dat het rapport straks ook tot uitvoering komt.

Conclusie

Er is een ambitieuze begroting gepubliceerd. De ChristenUnie wil meehelpen en meebouwen aan een samenleving van recht en gerechtigheid. Een samenleving waarin een ieder zijn inbreng kan hebben en waarin iedereen ook een zinvolle bijdrage kan leveren. Wij bidden het college, de ambtenaren en de raad Gods Zegen toe met de uitvoering daarvan.

De Fractie van de ChristenUnie
www.neder-betuwe.christenunie.nl