Voormalig gemeentehuis Ochten

P1036027wvrijdag 04 januari 2013 11:13

De gemeenteraad heeft in haar laatste vergadering ingestemd met de plannen om het oude gemeentehuis te slopen en nieuwbouw van een Aldi supermarkt mogelijk te maken.
De ChristenUnie heeft ook ingestemd met dit voorstel. Hieronder volgen onze overwegingen.
Als eerste willen wij opmerken dat ook wij het jammer vinden dat dit gebouw moet worden gesloopt.
Het is inderdaad een beeldbepalend gebouw uit de wederopbouwperiode.

In de oorspronkelijke plannen zou de Vicary naar dit gebouw gaan. Het later aangebouwde gedeelte zou dan verdwijnen en op die plaats zou ruimte zijn voor nieuwbouw van een grote zaal t.b.v.de Vicary.
Echter na langdurig onderhandelen is de gemeente er niet uitgekomen met het bestuur van de Vicary, dit bestuur wil niet meewerken aan verplaatsing van hun gebouw.  Jammer!!!
Verder ligt er het feit dat het gebouw tien jaar te koop heeft gestaan en dat er zich geen kopers hebben gemeld. Gelukkig is het gebouw tot nu toe geregeld gebruikt en zodoende nog in een goede conditie.  De ChristenUnie denkt dat bij langdurige leegstand het gebouw snel zal verpauperen.
Een tweede reden is een financiële. De opbrengst van dit gemeentehuis is meegerekend in de financiering van het gemeentehuis in Opheusden.  Het is niet verantwoord de opbrengst van 8 ton niet in te brengen in de financiering van deze nieuw/verbouw.

Tenslotte zien wij in de verplaatsing van Aldi naar deze locatie een goede mogelijkheid voor de start van de zo lang gewenste winkelconcentratie.  Een ontwikkeling die hard nodig voor de leefbaarheid in de kern Ochten. Langzaam zien wij het winkelbestand in het dorp teruglopen. Wij hopen met deze ontwikkeling de kern aantrekkelijk te maken voor nieuwe ontwikkelingen.

In de raadsvergadering heb ik de situatie vergeleken met het plein in Dodewaard. Enkele jaren geleden niet om aan zien met een dichtgetimmerde Rabobank en vervallen gebouwen met graffiti op de muren kortom  erg onaantrekkelijk en een negatieve uitstraling op de hele omgeving.  Nu een aantrekkelijk plein met veel  beweging en actie in het dorp.

Opgemerkt moet ook nog worden dat de schetsplannen van de nieuw te vestigen Aldi er prima uitzien. Er is maximaal aandacht besteed aan dit ontwerp om inpassing in het gebied zo goed mogelijk te maken.

Reacties op 'Voormalig gemeentehuis Ochten'