woensdag 27 september 2017 13:26

Aanstaande donderdagavond tijdens de Beeldvormende Avond zullen de energiebesparende maatregelen in/op gemeentelijke sportaccommodaties in onze gemeente ter sprake komen. Deze bezuiniging met betrekking tot “duurzaamheid” maakt onderdeel uit van de totale bezuiniging van € 233.800 die de raad de sportverenigingen in 2016 heeft opgelegd.

ChristenUnie Neder-Betuwe is een voorstander van bezuinigingen met betrekking tot “duurzaamheid” en zal goede plannen om gebouwen te verduurzamen dus zeker steunen. Zoals gezegd maakt deze bezuiniging echter deel uit van een grotere bezuiniging op sportverenigingen. Eén van de nog openstaande bezuinigingen is de bezuiniging van € 50.000 die de Sportkoepel dient te realiseren. De Sportkoepel hield op 21 september een boeiende inspraak tijdens de college-informatieavond. Zij benadrukte nogmaals het belang van sportverenigingen in de gemeente Neder-Betuwe. Zo zorgen de sportverenigingen onder andere voor sociale contacten en heeft zij een signalerende en opvoedende functie. Daarnaast wordt sport als middel ingezet om mensen te helpen integreren in de samenleving en de gezondheidstoestand te verbeteren.

ChristenUnie herkent deze belangrijke maatschappelijke functie van sportverenigingen binnen een samenleving en is daarom van mening dat sportverenigingen geen bezuinigingen opgelegd dienen te worden, die onder andere zorgen voor verhoging van de contributie en achterstallige onderhoud van de accommodaties. Uiteindelijk zal dit er toe leiden dat in onze gemeente het nu al zorgwekkend aantal kinderen dat voldoende beweegt en sport nog verder afneemt, wat uiteindelijk nog veel meer geld gaat kosten dan de beoogde bezuiniging.

ChristenUnie Neder-Betuwe staat voor een gezonde en vitale samenleving en is daarom voorstander om de voorgenomen bezuiniging op de Sportkoepel teniet te doen!

Reacties op 'ChristenUnie Neder-Betuwe: 'Doe de voorgenomen bezuiniging op de Sportkoepel teniet!''