Zeven vette jaren??

donderdag 02 november 2017 13:18

In dit laatste jaar van deze raadsperiode lijkt definitief het tij gekeerd: met een flink begrotingsoverschot en een gunstig vooruitzicht voor de komende jaren mag gemeente Neder-Betuwe zich een financieel gezonde gemeente noemen. De magere jaren zijn voorbij.

De economische recessie is definitief voorbij. Meer economische bedrijvigheid, meer investeringen, minder werkloosheid en een betere besteding voor de meeste inwoners maakt dat het ook voor de gemeente financieel beter gaat. Reden te meer om nog eens goed te kijken naar wat inwoners echt nodig hebben. Investeren in de leefbaarheid van onze dorpen en wijken is investeren in de toekomst! De ChristenUnie wil voluit bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan bijdragen. We willen ook voor het komende jaar praktische oplossingen zoeken, die toetsen aan de kernwaarden van een christelijke samenleving en vervolgens voluit uitvoeren.

Financiën
De begroting 2018 laat een financieel overschot zien van ruim € 625.000,--. Dat is een mooi resultaat. Dit resultaat is voor een deel ook te danken aan verschillende bezuinigingen die in de achterliggende jaren zijn doorgevoerd. Niet allemaal tot tevredenheid van de ChristenUnie overigens. Soms komen effecten van bezuinigingen pas in latere jaren aan het licht. De ChristenUnie is van mening dat geen verdere bezuinigingen moeten worden doorgevoerd die rechtstreeks de inwoners raken. Geen verdere ‘kaalslag’ in faciliteiten en/of activiteiten met en voor inwoners.

Leefbaarheid in de dorpen
Het begrip 'leefbaarheid' gaat over hoe aantrekkelijk een dorp of wijk is om te wonen en/of te werken. Investeren in de dorpen en wijken blijft belangrijk. Neder-Betuwe is een groeigemeente. We willen in elk dorp blijven bouwen. Het betekent ook dat onze winkelvoorzieningen op peil moeten blijven. De ChristenUnie wil energie steken in het ontwikkelen van projecten in de openbare ruimte, samen met inwoners, bedrijven en winkeliers. Samen maken we er iets moois van.

Sport
Onze gemeente telt veel sportverenigingen. Sport is belangrijk voor onze gezondheid en moet zeker toegankelijk blijven voor jongeren. Sport helpt om mensen (weer) in beweging te krijgen, te participeren, met anderen plezier te maken en respectvol met elkaar te leren omgaan. Overheidsgeld wordt daarom ingezet voor de breedtesport. Het is mooi dat de Sportkoepel in onze gemeente de verenigingen wil vertegenwoordigen. Verdere bezuinigingen die de verenigingen rechtstreeks raken willen wij schrappen.

Agro Business Centre en de ontsluiting daarvan
In 2017 is het nieuwe bedrijventerrein voor de laanboomteelt verder ontwikkeld. Het eerste bedrijf is er gevestigd, de aanleg van de Dodewaardsestraat met rotonde is afgerond en het bedrijf Kegelaar heeft een nieuwe plek gekregen. Mooie eerste stappen. Hopelijk volgen er in het komende jaar meer -2- bedrijven en krijgt ook het laanboomgebouw haar plek op dit terrein. In de verdere ontwikkelingen moet ook nagedacht worden over de ontsluiting in westelijke richting (Rondweg Opheusden). Opheusden moet ontlast worden van het zware verkeer en de Parallelweg moet een andere bestemming krijgen dan als doorgaande route naar Kesteren. De ChristenUnie zal zich hiervoor inspannen.

Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp. Afgelopen jaar besloot de gemeenteraad hiervan concreet werk te gaan maken. Investeren in schone energievoorziening, investeren in energiebesparing. Het leven is Gods waardevolle gift. Aan ons de taak om zorgvuldig om te gaan met de Schepping. Een paar voorbeelden. Energiezuinig bouwen geldt voor alle bouwprojecten in de gemeente. Alle huishoudens scheiden het afval zorgvuldig en de AVRI zorgt ervoor dat deze ‘grondstoffen’ zorgvuldig worden verwerkt. De ChristenUnie zal duurzame projecten en activiteiten van harte steunen.

De ChristenUnie wil meehelpen en meebouwen aan een samenleving van recht en vrede. Wij willen verbinden en bruggen slaan. Wij bidden het college en de raad Gods zegen toe.

De fractie van de ChristenUnie
van de gemeente Neder-Betuwe