ChristenUnie aanwezig bij klimaattop Neder-Betuwe

maandag 23 oktober 2017 13:51

Afgelopen woensdag waren we als ChristenUnie aanwezig op de klimaattop. Zeker in het kader van het nieuwe regeerakkoord en dus de vooruitstrevende plannen op het gebied van duurzaamheid vonden we het belangrijk om er te zijn.

Na een opening van Wethouder Gerritsen opende Reinier van de Berg de avond met een presentatie hoe de aarde erbij staat en hoe het eruit gaat zien als we er niks aan doen. Hierbij werden we als publiek met de neus op de feiten gedrukt. Sommige gletsjers in Zwitserland bestaan niet meer en komen helaas ook niet meer terug. Dit ligt aan onze uitstoting.

Na deze sessie hadden we een buffet. Hierna zijn we in groepen uit elkaar gegaan om verder over de onderwerpen te spreken. Ik zat hierbij in de discussiegroep van: "Participatie inwoners en bedrijven"
Bij deze groep zaten veel inwoners maar ook ondernemers. Ook zaten hier mensen van de Neder-Betuwse energiecoöperatie Rivierenstroom bij. Dit is een coöperatie die gevormd is om duurzaamheid in onze gemeente meer vorm te gaan geven. Mooi is het om te zien welke plannen er ontstaan wanneer ondernemers, De coöperatie, inwoners en de gemeente samen met elkaar aan de tafel zitten.

Hierna volgde er een gezamenlijke bespreking van alle sessies. Hierna werd de avond afgesloten en kreeg elke aanwezige een klimaatpresentje in de vorm van een vetplantje mee. Hierop stond met een briefje de tekst.

"Doet u mee met de actie;? 'tegel eruit, plantje erin' alstublieft, hierbij het eerste groen."

In de klimaattop kwam vooral naar voren dat het erg belangrijk is dat we zelf, als burgers maar zeker ook als politici, in actie komen om zo te streven naar een duurzame toekomst voor onze kinderen. Daarom is het belangrijk dat we ook zelf in actie komen en zo een steentje hieraan bijdragen.

Als ChristenUnie zijn we blij met deze bijeenkomst en investeren we graag in de duurzaamheid van onze gemeente. Hierdoor hebben we in de raadsvergadering van 11 oktober ook ingestemd met een investering van €600.000,- voor het duurzamer maken van de sporthallen in de vorm van zonnepanelen en een warmtepomp.

Reacties op 'ChristenUnie aanwezig bij klimaattop Neder-Betuwe'